حلیمه نعمت الهی؛ احمد برجعلی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی نمایش خلاق بر اعتمادبهنفس کودکان 6-5 سال است. روش انجام پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون با دو گروه آزمایش و کنترل و مرحله پیگیری میباشد. بر اساس نمونهگیری هدفمند 30 نفر از کودکانی که نمرات اعتمادبهنفس آنها در پیشآزمون از نقطهی 75% توزیع نمرات (نمرهی 36) پایینتر بوده بهعنوان ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی نمایش خلاق بر اعتمادبهنفس کودکان 6-5 سال است. روش انجام پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون با دو گروه آزمایش و کنترل و مرحله پیگیری میباشد. بر اساس نمونهگیری هدفمند 30 نفر از کودکانی که نمرات اعتمادبهنفس آنها در پیشآزمون از نقطهی 75% توزیع نمرات (نمرهی 36) پایینتر بوده بهعنوان نمونهی پژوهش انتخاب شدند و بهطور تصادفی به دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) تقسیم شدند. گروه آزمایش طی 8 جلسه هر جلسه یک ساعت در فعالیتهای نمایش خلاق شرکت داده شدند. جهت تحلیل دادهها از آمار توصیفی و آمار استنباطی تحلیل واریانس یک راهه با اندازهگیری مکرر استفاده شد. اعتمادبهنفس دو گروه در پیشآزمون- پسآزمون و پیگیری (پس از گذشت 1 ماه از مداخلهگری) با استفاده از پرسشنامهی اعتمادبهنفس گنجی (1380)، اندازهگیری شد. نتایج این پژوهش نشان داد که نمایشخلاق بر افزایش اعتمادبهنفس کودکان 6-5 سال مؤثر بوده است و همچنین نتایج نشان داد که تأثیر مداخله تا مرحلهی پیگیری دوام نیافت.